Spring menu over

”Vi ved så meget om trivsel, men hvordan gør vi?”

CAND.SELV - praktisk trivsel i grundskolen

Vi tilbyder en opbyggende skoleindsats fra 0.-9. kl., der sammen med cand.selv koordinatorerne træner trivsel til gavn for børns trivsel i grundskolen.

Cand.selv er inspireret af nyeste viden indenfor trivsel. Herunder narrativ metode, neuroaffektiv udviklingspsykologi og relationskompetence.

Cand.selv bygger ovenpå de trivselsskompetencer der allerede eksisterer på de enkelte skoler.

Hvad gør vi i cand.selv?

Vi træner trivsel i grundskolen sammen med de professionelle undervisere efter train-the-trainer tilgang (mesterlære). De professionelle kan være pædagoger, lærere og andet relevant personale. Vi har mest fokus på bevidst leg, mødeøjeblikke, øvelser, teambuilding og andre praktiske tilgange. 

Hvert skoledistrikt der har tilvalgt cand.selv har minimum en cand.selv koordinator. Vi mødes fire gange årligt i et fælles tværkommunalt netværk af cand.selv koordinatorer, hvor vi aktivt træner trivselsfremmende tiltag og eksperimenterer med nye relevante emner.

Det er også muligt at tilvælge cand.selv som metode på de enkelte skoler i en afgrænset periode alt efter behov. På skoler hvor cand.selv er tilvalgt som metode trænes der minimum det der svarer til én lektion om ugen med eleverne, ligesom det trænes at integrere trivselselementer i den almene fagundervisning. Der trænes ligeledes med det professionelle personale tre-fire gange om året på egen skole, hvor vi sammen træner det underviserne skal lære og lave med eleverne.

Hvorfor gør vi cand.selv?

Fordi der er evidens for, at hvis vi i fællesskab træner kommunikation, kultur, kompetence og konflikthåndtering kan vi få mere trivsel, mindre risikoadfærd og mere inklusion.

Hvordan gør vi i cand.selv?

  • Vi mødes i det tværkommunale cand.selv koordinator netværk fire gange årligt og træner trivselsundervisning og øvelser, som typisk gives videre til kollegaer på egen skole
  • Vi tilbyder at være med til at forberede og afvikle 3-4 kompetencedage årligt på de enkelte lokale skoler for enten hele skolen eller afdelingerne (indskoling, mellentrin, udskoling)
  • Vi tilbyder bevidning i egen trivselsundervisning til deltagende professionelle

Hvornår vil vi hvad med cand.selv?

Sammen med de enkelte skoler sikre vi løbende progressionen i at opbygge og vedligeholde et miljø med høj trivsel i klasserne. Målet er at skolerne organiseret og struktureret arbejder med trivsel og i sidste ende kan selv.

  • 0.-9.kl. Struktureret arbejde med personlige og sociale kompetencer gennem lege, teambuilding, dialog og refleksion. (cand.selv koordinator opgave)
  • 5. kl. Konflikthåndteringskursus (ungemægler opgave)
  • 6. kl. Social Pejling (SSP-koordinator opgave)
  • 7. kl. Perspekt 2.0 (SSP-koordinator opgave)
  • 8. kl. Personlig Styrke (under udvikling)
  • 9. kl. Klar til Eksamen (under udvikling)

cand.selv:

Vi omsætter viden til praksis, gør praksis til bevidste handlinger samt inspirerer hinanden med hvad vi kan.

Hillerød Kommune - logo