Spring menu over

Generel forebyggelse

Vi bygger vores indsatser på viden om hvad der virker, og ikke virker i det forebyggende SSP-arbejde.

Det der virker er:

  • Social teambuilding

  • Gensidige hjælperelationer

  • Social Pejling (flertalsmisforståelser)

  • Direkte kontakt og samtale

  • Aktiv inddragelse af forældre/lokalsamfundet

  • Uformel positiv social kontrol

  • Konstruktiv konfliktløsning

Centralt for vores arbejde er den normative forebyggelse med udgangspunkt i social pejling:

"I de seneste år er det blevet tydeligt, at menneskers risikoadfærd
ikke bare skyldes manglende viden, sociale problemer, dårlig opdragelse, aggressiv personlighed eller andre individuelle problemer.
Risikoadfærd er i høj grad et socialt fænomen: Mennesker er tilbøjelige til at ”glemme” viden, værdier og holdninger, for ikke at afvige for meget fra andre.

Den enkelte søger ofte at leve op til andres forventninger, for på den måde at opnå anerkendelse, respekt, kærlighed og tryghed. Dette er en helt naturlig menneskelig reaktion, lige så naturlig som at forsøge at stille sin sult eller slukke sin tørst.

Forestillinger om andres forventninger har en tendens til at være præget af sociale overdrivelser, som kan blive til såkaldte flertalsmisforståelser, når tilstrækkeligt mange tror på de sociale overdrivelser.

Mange mennesker tror, at andre er mere risikovillige, end både de selv og andre rent faktisk er – og de søger at leve op til det, de tror, er den accepterede/normale adfærd.
Resultatet bliver, at vi får en mere risikobetonet dagligdag,end hvis vores pejling af andres forventninger og holdninger (social pejling) var baseret på facts i stedet for forestillinger".

Generel forebyggelse i grundskolen

Udgangspunktet for det forebyggende arbejde er at de enkelte skoler har de nødvendige fag- og undervisningskompetencer.

Vi har tre professionelle netværk der tilsammen varetager den samlede forebyggende indsats i Hillerød Kommune.  Indsatsen består af undervisning i konflikthåndteringskurser på 5. årgang, social pejling på 6. årgang og Perspekt samt dialogmøder for forældre på 6. og 7. årgang. Derudover er det muligt at arbejde med trivsel i praksis fra 0.-9.kl. Læs mere uddybet her nedenfor.

Man kan være med i netværkene uanset om man er kommunal eller privat skole.

SSP-koordinatorer, netværk

Alle skoledistrikter i Hillerød har en SSP-koordinator der er ansvarlig for implementering af forebyggende aktiviteter og udfører konkret problemorienteret eller personrelateret SSP-arbejde som f.eks. medvirken til samtaler med elever, men også rådgivning og vejledning af både kollegaer og ledelse ifht skoletrivsel.

SSP-koordinatoren underviser i Social Pejling med emnet rygning på 6. årgang, og er guide på undervisningsmaterialet Perspekt for sine kollegaer i 7. klasse. Perspekt handler om elevernes personlige, sociale og emotionelle kompetencer, og hvordan man tackler ungdomslivet. Matrerialet afprøves for første gang i skoleåret 2024-2025, og kan bruges i hele udskolingen, men findes også til indskoling og mellemtrin.

Vi afholder 4 årlige netværksmøder á 2 timer for SSP-koordinatorer. Desuden afvikles årligt én fælles kompetencedag sammen med mæglernetværket.

Skal du have fat på din lokale SSP-koordinator kan du finde vedkommende ved at følge dette link: SSP-koordinatorer.

Ungemægler, netværk

Skoledistrikternes ungemæglere er ansvarlige for at hjælpe konfliktparter med at finde fælles grund og veje ud af konflikten primært på egen skole.Defor har nogle skoler mere end én ungemægler.

Arbejdsopgaverne spænder vidt fra konflikthåndteringskurser i 5. klasserne, gade- og frikvartersmæglinger, håndtering af uenigheder, mæglinger mellem børn og unge, familiemæglinger og faglige sparringer.

Grundlæggende uddannelse erhverves gennem Center for Konfliktmægling. Kompetenceudvikling gennem netværksmøder og kompetencedage. Alle skoler har en uddannet ungemægler – nogle har flere.

Vi har 4 årlige fælles møder á 2 timer for mæglerne.

Skal du have fat på din lokale ungemægler kan du finde vedkommende ved at følge dette link: Ungemæglernetværk.

Cand.selv koordinator, netværk

Cand.selv er undervisningslektioner i trivsel, og kan favne fællesskabstræning fra 0.-9kl. Vi er et netværk af professionelle, der i sammen træner praksisser med henblik på at styrke trivsel, ressourceadfærd og det sociale i klassefællesskaber.

Cand.selv bygger på den enkeltes skoles eksisterende viden og muligheder. Men også Hillerød Kommunes skolepolitik, principper og metoder fra kommunens røde tråd i arbejdet med børn, unge og familier; Fælles Børn - Fælles Ansvar, samt forskning og anbefalinger inden for kriminologien.

Vi er pt. meget inspireret af friluftsliv, neuroaffektiv udviklingspsykologi, relationskompetence og fællesskabende praksisser. Sidstnævnte har vi selv udviklet og er beskrevet i bogen af samme navn på Frydenlund forlag, som du finder ved at trykke på dette link.

Vil du høre mere om hvordan vi gør og hvad det handler om? Så kan du kan du finde os ved at følge dette link: CAND.SELV koordinatorer.

Hillerød Kommune - logo